Τρίτη, 30 Σεπτεμβρίου 2014

«ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ 1700-1821»



Ναυτιλία των Ελλήνων 1700-1821, Ο αιώνας της ακμής πριν την Επανάσταση, Επιμέλεια Τζελίνα Χαρλαύτη - Κατερίνα Παπακωνσταντίνου, Εκδόσεις Κέδρος - Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους της ελληνικής Ιστορίας είναι αυτός που αναφέρεται στη έμφυτη ναυτοσύνη της ελληνικής φυλής, από την Αρχαιότητα έως τις ημέρες μας. Με αφετηρία το γνωστό επιγραμματικό σχόλιο του Θουκυδίδη «μέγα το της θαλάσσης κράτος» και τη ναυμαχία της Σαλαμίνας που καθόρισε την εξέλιξη των Περσικών Πολέμων, και φθάνοντας μέχρι τους θαλασσομάχους της Ελληνικής Επανάστασης, των Βαλκανικών Πολέμων και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (για να μην αναφερθούμε και σε πιο σύγχρονα ναυτιλιακά επιτεύγματα, όπως την επικράτηση του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές), θωρείται δεδομένο ότι οι Έλληνες είναι «προορισμένοι» να μεγαλουργούν όταν καταπιάνονται με τα έργα της θάλασσας!

ΟΙ ΝΤΕΛΑΛΗΔΕΣ ΣΤΟ ΘΙΑΚΙ


Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΝΑΣ ΣΦΑΓΜΕΝΟΣ ΚΟΚΟΡΑΣ ΠΟΥ.... ΖΩΝΤΑΝΕΨΕ!!!



Αγαπητοί μου φίλοι, νομίζω πως είναι ώρα για λίγο γέλιο. Και πως αλλιώς να γελάσουμε παρά με «τσου κουρλούς Κεφαλονήτες» που όταν ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο στους Κεφαλονήτες έδωσε για.... προίκα την φάρσα. Γιατί μόνο ο κουρλός ο Φρίγκος θα μπορούσε να καταφέρει αυτό που θα διαβάσετε. Απολαύστε το!!!  Ένα ολόκληρο χρόνο, η μακαρίτισσα η Μπισκούτσαινα καλοτάιζε τον κόκορά της και τον φοβέριζε. -Τρώγε μωρέ τον περίδρομο! Πήδα όσο κρατάνε τα κότσια σου! Και λάλιε μέχρι να βγάλεις τα σκώτια σου! Μα σα θα έρθουνε τα Χριστούγεννα θα τα πούμε!... 

Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΑΛΕΚΑ ΠΑΪΖΗ ΚΑΙ H ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΙΘΑΚΗ



ΕΛΛΗ ΛΟΥΚΑΣ, ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΑ ΙΘΑΚΗΣΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΙΓΚ


Η Έλλη Λούκας, είναι μια Ιθακήσια που ξεχώρισε στο χώρο της μόδας και της υψηλής ραπτικής στην Αυστραλία και συνδύασε την ομορφιά με τη φιλανθρωπία, τη μητρότητα και την καριέρα. Ο «Νέος Κόσμος» παρουσίασε το πορτρέτο της Λούκας, για την οποία έγραψε μεταξύ άλλων: «Φτάνοντας στην Αυστραλία το 1967, το άστρο της μεσουρανούσε στον χώρο της μόδας και της υψηλής ραπτικής. Τα σπάνια προσόντα της, ένα κράμα από εντυπωσιακή ομορφιά και χάρη, δυνατή προσωπικότητα και αδαμάντινο χαρακτήρα, την καθιέρωσαν σαν μία από τις πλέον δυναμικές γυναίκες στο χώρο που επέλεξε να κινείται.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΧΟΡΟΥ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ "ΦΑΙΑΚΕΣ"

Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ «ΣΤΑ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ Τ' ΟΥΡΑΝΟΥ»


Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ «ΠΟΛΥΣΜΙΓΟΣ ΑΙΝΟΣ»


ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ  «ΠΟΛΥΣΜΙΓΟΣ ΑΙΝΟΣ», ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ, ΕΚΔ. ΣΥΛΛΟΓΕΣ, 2014, Όταν κοιτάζει κανείς μέσα σε αντικριστούς καθρέφτες, προκύπτει ένα πλήθος ειδώλων που χάνονται στο άπειρο, με προοπτική και  φθίνουσα διάσταση. Έτσι αισθάνεσαι όταν διαβάζεις  την τελευταία ποιητική συλλογή του Κώστα Ευαγγελάτου, εικαστικού, λογοτέχνη και θεωρητικού της τέχνης. Κατακλύζεσαι από έναν τεράστιο αριθμό εικόνων, εννοιών, συναισθημάτων, σκέψεων, ενοράσεων και συνειρμών. Μόνο που εδώ τα είδωλα δεν φθίνουν, δεν μικραίνουν, είναι ζωντανά και διαγράφουν κυκλοτερείς πορείες γύρω από έναν κεντρικό πυρήνα, τον πυρήνα της αντίθεσης που μας περιγράφει στα μουσεία του Λούβρου και του Μαγιόλ.

IONION CENTER: ΈΚΘΕΣΗ ΣΚΙΤΣΩΝ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ


ΙΟΝΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
EMILIA MARYNIAK
«ARCHE»
DAPHNE 2- Emilia  Maryniak

Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2014

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ


ΣΥΡΜΑΚΕΣΙΚΗ ΧΡΥΣΟΚΕΝΤΗΤΙΚΗ: Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΟΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΤΗ



Η ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΔΑ GAIL HOLST-WARHAFT



Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΝΔΡΕΑΣ & ΜΑΡΙΝΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΡΕΤΟΣ



Ο Ανδρέας Παπαδόπουλος Βρετός ήταν Έλληνας λόγιος και βιβλιογράφος  του 19ου αιώνα. Γεννήθηκε στην Ιθάκη στις αρχές του 1800. Η καταγωγή του πατέρα του ήταν από την Λευκάδα και υπηρετούσε ως γραμματέας της διοικήσεως του νησιού την εποχή των Γάλλων δημοκρατικών. Σχολείο πήγε στα σχολεία της Επτανήσου, και από το 1811 ο πατέρας του τον έστειλε μαζί με την μητέρα του στην Νάπολη για να πάει στο εκεί Λύκειο. Γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης, όπου αποφοίτησε με διδακτορικό ιατρικής. Ήταν φιλομαθέστατος και ήξερε Λατινικά, Γαλλικά και Ιταλικά.
 Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1838. Λόγω της στάσης του απέναντι στον Καποδίστρια κατηγορήθηκε επί συκοφαντίας και φυλακίστηκε για λίγο διάστημα.

ΤΑ ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ «ΣΗΜΑΔΙΑ» ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΡΙΣΗ



Τα σημάδια… αυτά τα σημάδια που βάζαμε τότε παντού.
Στις γωνίες των δρόμων, στα σπίτια, στα μουράγια, στα κλαριά των πανύψηλων δέντρων.
Στις κολώνες του ηλεκτρικού και στη μοναδική λάμπα που φώτιζε ένα ολόκληρο μακρύ δρόμο, στις εξώπορτες και στα πορτόνι, στο έμπα και στο έβγα των λιμανιών και των στενών διαύλων, στα ραντεβού  και στην πορεία του κακού ξενιτεμού.
Αυτά τα σημάδια που έπαιρνες μαζί σου και κουβαλούσες ριζωμένα μέσα στην ψυχή σου για μια ζωή.

ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΚΑΤΟΣ: Ο ΚΑΡΑΒΟΓΡΑΦΟΣ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ


Ο περίπατος στον παραλιακό δρόμο, στο Βαθύ, οδηγεί τον επισκέπτη στο μονοπάτι «Ελπήνωρ», το χώρο του εικαστικού Νίκου Μαρκάτου και τον παρασύρει σε ένα «ταξίδι» στο δικό του κόσμο. Είναι ο κόσμος της θάλασσας και της ελληνικής ναυτοσύνης, είναι μια «κατάθεση ψυχής» του καλλιτέχνη και ναυτικού, που από εσωτερική ανάγκη εκφράζει τα συναισθήματα του, δημιουργώντας. Ο Νίκος Μαρκάτος γεννήθηκε στο παραλιακό χωριό Φρίκες της Ιθάκης. Από νωρίς «φλέρταρε» με τη θάλασσα του Ιονίου, που επηρέασε τον κόσμο του και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή του. Τελείωσε το Ναυτικό Γυμνάσιο στο Βαθύ και στη συνέχεια εργάστηκε ως μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού για 8 χρόνια στα δεξαμενόπλοια.

Η ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΙΖΗ-ΖΩΓΡΑΦΟΥ (1911-1996)


Η Κατίνα Παίζη - Ζωγράφου, (1911–1996) σημάδεψε το πέρασμά της απ’ τη ζωή και το χώρο της διανόησης με γερή μολυβιά. Εξαίρετη ως άνθρωπος, ως εκπαιδευτικός, αλλά και ως πνευματική δημιουργός, υπηρέτησε το ιδανικό της με φρόνημα υψηλό και δικαίωσε μέχρι τέλους την αποστολή της. Η Κατίνα Παίζη-Ζωγράφου καταγόταν απ’ την Ανωγή της Ιθάκης – από πατέρα – και από την Ανώπολη Σφακίων της Κρήτης – από μητέρα – από μεγάλη οικογένεια αγωνιστών. Γεννήθηκε κι η ίδια στην Ανώπολη και στο Ηράκλειο της Κρήτης τελείωσε το Διδασκαλείο, αργότερα ήρθε στην Αθήνα για μετεκπαίδευση, όπου και πήρε πτυχίο Παιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2014

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΚΑΙ Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ


Στην ελληνική βιβλιογραφία, πρωτοπόρος της συγκριτικής αυτής θρησκειολογικής μελέτης είναι ο Παναγής Λεκατσάς (1911-1970). Ήδη από τη δεκαετία του 1930, με το εξαιρετικά εκτεταμένο έργο του, εκτός από τη συνολικότερη συμβολή του στην αρχαιογνωσία, άνοιξε νέους δρόμους στις επιστήμες της εθνολογίας και της θρησκειολογίας, που πραγματοποιούσαν τότε τα πρώτα τους βήματα. Ο Λεκατσάς μελετά συγκριτικά τον μύθο που αναφέρεται στον θάνατο και την ανάσταση του “πάσχοντος θεού” στις προχριστιανικές θρησκείες της Ανατολικής Μεσογείου. Καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, παρά τις ιδιομορφίες και τις ιδιαιτερότητες, το θείον δράμα βρίσκεται στην καρδιά όλων των θρησκειών της Ανατολικής Μεσογείου, και στη συνέχεια κληρονομείται στον χριστιανισμό, με τη σταυρική θυσία και την Ανάσταση.

ΝΙΚΗ ΤΥΠΑΛΔΟΥ (1945-2009), Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ


ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΥΚΙΩΤΗΣ: Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΑΠ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΙΘΑΚΗΣ



Διονύσης Συκιώτης απ’ το Σταυρό. Χημικός, καθηγητής σε Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης ο οποίος εκλήθη επί υπουργίας Τρίτση σαν ειδικός στην προσπάθεια αντιμετώπισης του νέφους της Αθήνας. Εχρίσθη διευθυντής στο ΠΕΡΠΑ (ψευτοδιευθυντής, λέει ο ίδιος), γρήγορα όμως κατάλαβε ότι δεν υπήρχε πεδίο συνεργασίας με τους γραφειοκράτες της διαπλοκής και απομακρύνθηκε. Για μια θέση  καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποφάσισε να μην επιστρέψει στην Αυστραλία. Έζησε δέκα χρόνια και δίδαξε στη Μυτιλήνη  ήταν δε αυτά, όπως ο ίδιος ομολογεί χρόνια που δεν πήγαν χαμένα.
Ο Διονύσης όλα αυτά τα χρόνια αρθρογραφεί «ΘΙΓΟΝΤΑΣ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ» της ζωής μας. Άρθρα του έχουν εκδοθεί σε έναν τόμο με αυτό τον τίτλο.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΥ



ΕΚΔΟΣΕΙΣ-ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ 
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΝΟΤΗ ΚΑΡΑΒΙΑ*
Το βιβλιοπωλείο - Εκδόσεις Διονύσιος Νότη Καραβία  έχει την δική του ιστορία, μια ιστορία που δείχνει πως ο αξέχαστος Νότης Καραβίας, τον γνώρισα το 1974, ήταν από τους λίγους ανθρώπους που πραγματικά αγαπούσαν το βιβλίο. Ηταν εκείνος που ώθησε να αγαπήσω το βιβλίο, που μου εξασφάλισε τα πρώτα βιβλία της συλλογής μου. Μάλιστα από στη πρώτη επίσκεψη μου στο βιβλιοπωλείο της οδού Χαριλάου Τρικούπη γίναμε φίλοι εγώ γύρω στα 20 και εκείνος γύρω στα 60. Εγώ λάτρης της Ιθάκης εκείνος της ιδιαίτερης του πατρίδας της Πύλου αλλά κουβαλούσε μέσα του πολλά από εκείνα που χαρακτηρίζουν έναν άνθρωπο που χωρίς σπουδές στα ΑΕΙ, όμως σπουδαγμένο από την ίδια του τη ζωή και προπάντων από τα ίδια του τα βιβλία, βιβλία από βιβλιοθήκες που δεν «χώραγαν» στα σαλόνια η στα γραφεία κάποιων !!!.

ΕΣΕΙΣ ΑΠΟΛΑΥΣΑΤΕ «ΤΑ ΠΟΤΑ ΤΗΣ ΠΑΟΛΙΝΑΣ»



Οι εξαιρετικότατες φωνητικές ικανότητες της Μαριλιάνας Ρηγοπούλου στο cd «Τα Ποτά Της Παολίνας» αβίαστα μπορούμε να πούμε ότι την κατατάσσουν μεταξύ των μεγάλων τραγουδιστριών - ερμηνευτριών που υπηρετούν το έντεχνο τραγούδι με σεβασμό και συμβάλλουν στον πολιτισμό. Δεν είναι μόνο η Μαριλιάνα Ρηγοπούλου μια πολύ σημαντική τραγουδίστρια - ερμηνεύτρια, αλλά και μια ξεχωριστή προσωπικότητα που διακρίνεται για το ήθος της και το εκπαιδευτικό της έργο. Σ' αυτή τη δουλειά ξεδιπλώνει και το στιχουργικό της ταλέντο, με  δικούς  της στίχους σε δύο τραγούδια.

«NΙΚΟΣ KΑΒΒΑΔΙΑΣ, Ο ΔΑΙΜΟΝΑΣ ΧΟΡΕΥΕ ΜΕΣΑ ΤΟΥ»


H συγκεκριμένη έκδοση περιλαμβάνει τις μαρτυρίες των συναδέλφων του ποιητή, των ανθρώπων της θάλασσας και των καραβιών. Eτσι, το πορτρέτο που προκύπτει αναδεικνύει άγνωστες πτυχές του «αλλόκοτου παραμυθά» H προστυχιά των λιμανιών, η ζαλιστική μυρωδιά των μπορντέλων, η πλάνη και η ενοχή, οι σκοτεινές διαδρομές των περιθωριακών και καταδικασμένων, η φθορά και ο θάνατος, το αξεδιάλυτο μείγμα της αλήθειας και των μύθων: O κόσμος του «ποιητή της περιπλάνησης» -όπως αποκαλείται εύστοχα ο Nίκος Kαββαδίας- αποπνέει κατά έναν τρόπο μοναδικό, ανεπανάληπτο -θα έλεγε κανείς- την διαβρωτική γοητεία του εξωτισμού και του κοσμοπολιτισμού, της περιπέτειας και της θάλασσας, της παρακμής και της φυγής.

ΚΕΛΛΥ ΘΩΜΑ: ΜΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΣΑ ΣΤΗ ΚΡΗΤΗ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙ ΣΤΙΣ «ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»


Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2014

«ΣΤΑ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ Τ ΟΥΡΑΝΟΥ» ΣΤΗ ΚΕΡΚΥΡΑ


ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΝΤΥΠΑΣ: Ο ΑΝΑΡΧΟΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ



Ο Μαρίνος Αντύπας γεννήθηκε το 1872 στο χωριό Φερεντινάτα της Κεφαλλονιάς. Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 έρχεται στην Αθήνα να σπουδάσει στη Νομική Σχολή και εκεί έρχεται σε επαφή με σοσιαλιστικούς κύκλους και δραστηριοποιείται στον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Σύλλογο. Η σχέση του με τον Σοσιαλιστικό Σύλλογο επιβεβαιώνεται και από το δημοσίευμα της 1.3.1896 στην εφημερίδα «Σοσιαλιστής» που έβγαζε ο Καλλέργης: «Περί τα μέσα του 15ημέρου τούτου, εν Βιτρινίτση, ο σοσιαλιστής Μ. Αντύπας, φοιτητής της Νομικής, ομίλησε ενώπιον 200 περίπου προσώπων αναπτύξας τας σοσιαλιστικάς αυτού ιδέας...».

AΛΕΚΑ ΠΑΪΖΗ: Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Π. ΚΑΒΑΦΗ



O Kωστής Πέτρου Φωτιάδης Kαβάφης, γιος του Πέτρου-Iωάννη Iωάννου Kαβάφη και της Xαρίκλειας Γεωργάκη Φωτιάδη, γεννήθηκε στην Aλεξάνδρεια της Aιγύπτου στις 29 Aπριλίου 1863. Oι γονείς του ήσαν Kωνσταντινουπολίτες,  και ο Kωνσταντίνος υπερηφανευόταν για την καταγωγή του και για τους διαπρεπείς προγόνους του.
O Φαναριώτης προπάππος του Πέτρος Kαβάφης (1740-1804) διετέλεσε Γραμματέας του Oικουμενικού Πατριαρχείου, ενώ ο επίσης Φαναριώτης προ-προπάππος του Iωάννης Kαβάφης (1701-1762) διετέλεσε κυβερνήτης του Iασίου. Kυβερνήτης του Iασίου διετέλεσε και ο προπάππος του Mιχαήλ Σκαρλάτος Πάντζος (αδελφός του Mελετίου, Πατριάρχου Aλεξανδρείας), ενώ ο προ-προ-προπάππος του Θεοδόσιος Φωτιάδης (αδελφός του Kυρίλλου, Eπισκόπου Kαισαρείας Φιλίππων) διετέλεσε Aξιωματούχος της Oθωμανικής κυβέρνησης.

Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΕΚΑΤΣΑ



ΛΕΚΑΤΣΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Η ΙΘΑΚΗ «Φήμιος», Δημοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις Ιθάκης, Αθήνα 1998-1999(τόμος Α΄,Β΄,Γ΄) σελ. 184, 184, 178. Ο Αθανάσιος Λεκατσάς (1877-1924) ήταν ένα τρωκτικό των αρχείων. Δεν θα έπρεπε. Γιος γιατρού και γιατρός ο ίδιος, με σπουδές στο Αργοστόλι και στην Αθήνα, θα μπορούσε να είναι ένας αξιοπρεπής ντοτόρος, στα μέρη του, τη Μικρή ή τη Μεγάλη Κεφαλονιά. Προτίμησε την περίεργη «καριέρα» του λογίου κατ’ αρχάς, για να καταλήξει σε φυσική εξέλιξη προς τούτο στα αρχειοστάσια του τοπικού Αρχείου Ιθάκης, των Γενικών Αρχείων του Κράτους (εποχή Γ. Βλαχογιάννη) και της Εθνικής Βιβλιοθήκης.

Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου 2014

FRED BOISSONNAS, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ



Frederic Boissonnas (1858-1946)

EDWARD LEAR: ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ



Ο ΑΝΤΑΡΤΗΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΒΟΥΝΗΣ (1880-1947)



Για πάντα θα «Βροντά ο Όλυμπος» τους στίχους του
Το πρωινό της 18 Φλεβάρη 1947, η εφημερίδα μας, καθημερινά φορτωμένη με πικρές ειδήσεις - θανατικές καταδίκες Εκτάκτων Στρατοδικείων, δολοφονίες, επιδρομές παρακρατικών σε γραφεία και τυπογραφεία - μας έφερνε την είδηση ότι ο Νίκος Καρβούνης, ο μεγάλος, φωτεινός στοχαστής, διακεκριμένος δημοσιογράφος και ποιητής «έφυγε» την προηγουμένη (17/2/1947), από μια ασθένεια που τον ταλαιπώρησε μήνες.
Αλλά ο Νίκος Καρβούνης για χιλιάδες αγωνιστές του ΕΑΜ, ΕΛΑΣίτες, ΕΠΟΝίτες, Αετόπουλα, ήταν ο βάρδος του αγώνα τους. Εκείνος που έγραψε το ρωμαλέο ύμνο της Εθνικής Αντίστασης, ίσως το πιο λογοτεχνικό τραγούδι, που με θαυμαστή πυκνότητα έδωσε τη διάσταση, το μεγαλείο και το μήνυμα του Αγώνα. 

Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΕΛΕΚΑΣΗ



Ζωγράφος, αγιογράφος, συντηρητής εικόνων
Ο Δημήτριος Πελεκάσης (1) (1881-1973) υπήρξε πολυσχιδής προσωπικότητα αφού, παράλληλα με το πρωτότυπο ζωγραφικό και αγιογραφικό του έργο, πραγματοποίησε αντίγραφα παλαιότερων εικόνων και κοσμικών έργων τέχνης, ασχολήθηκε με τη συντήρηση εικόνων και τοιχογραφιών ενώ διετέλεσε επιμελητής μουσείων και ιδιωτικών συλλογών και δημοσίευσε πλήθος κειμένων περί διαφόρων καλλιτεχνικών θεμάτων (2). Επιπλέον, το πολύπλευρο ταλέντο του εκφράστηκε και μέσω της τέχνης της ποίησης, της σάτιρας κ.ά.
Ο πατέρας του, Σπυρίδων Πελεκάσης, ζωγράφος με σπουδές στην Ιταλία, αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον Δημήτριο ήδη από τα νεανικά του χρόνια, μυώντας τον στην πολιτιστική ιστορία του τόπου καταγωγής τους. 

«Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ»



Η ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ ΣΕ ΧΑΡΤΕΣ



ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ - ΜΠΙΕΡΑΤΟΣ ΗΛΙΑΣ: Η Επτάνησος σε Χάρτες Από το Πτολεμαίο στου Δορυφόρους Εκδόσεις Εθνική Χαρτοθήκη , 2001 σελ. 184. Από το αρχαιότερο σωζόμενο γεωγραφικό αρχείο, εκείνο της Γεωγραφικής Υφήγησης του Αλεξανδρινού Κλαύδιου Πτολεμαίου του 2ου μ.Χ. αιώνα, ως τις σημερινές δορυφορικές εικόνες που αποτυπώνουν με αδιαμφισβήτητο τρόπο την πραγματικότητα, οι απεικονίσεις του νησιωτικού χώρου του Ιονίου διέγραψαν μια πορεία ανάλογη με την τεχνογνωσία κάθε εποχής αλλά και την ιδεολογία και την αισθητική της
Νησολόγια, άτλαντες αλλά και αυτοτελείς χάρτες συγκροτούν σήμερα ένα πολύτιμο ψηφιδωτό που αποτυπώνει την ιστορία αλλά και τον φυσικό και πολιτισμικό πλούτο των νησιών. 

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ



Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ ΤΟ 1991 ΜΕ ΤΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΕΤΖΗ


Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2014

O ΙΘΑΚΗΣΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΡΟΔΟΘΕΑΤΟΣ (1849-1892)



Ένας κορυφαίος της Επτανησιακής Μουσικής Σχολής
Είναι γνωστό πως από τα μισά του 18ου αιώνα ως τα μισά του 19ου στην επτάφωτη πλειάδα των νησιών του Ιονίου φανερώθηκε σαν –καλλιτεχνική και πνευματική άνθηση ο Εφτανησιώτικος πολιτισμός, κάτω από ορισμένες ιστορικές και κοινωνικές συγκυρίες, με τη δημιουργία και ανάπτυξη Επτανησιακής Σχολής: ποιητικής-ιστορικής-καλλιτεχνικής.
Εύχυμος βλαστός στο χώρο της Τέχνης ο πάνδροσος εκείνος επτανησιακός μουσικός πολιτισμός. Δύο μουσικά ρεύματα, που απείχαν χρονικά μεταξύ τους, αλλά κάποτε συναντήθηκαν και συνταιριασμένα δημιούργησαν την ιδιάζουσα μουσική μας κουλτούρα ήσαν:
Το ένα ρεύμα, που χρονικά προηγήθηκε ήταν από το λαό με το εφτανησιώτικο λαϊκό τραγούδι των πόλεων και το δημοτικό της υπαίθρου, που στον τραγουδιστό του χορό ήσαν ενωμένες, όπως στον αρχαίο διθύραμβο, οι τρεις τέχνες: ποίηση – μουσική-όρχηση.

Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ ΠΑΛΜΟΥ ΣΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ



ΟΙ ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΛΕΥΚΑΔΙΟΥ ΧΕΡΝ!



Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΓΗΣ ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΣ



ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ: ΜΙΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΟΡΦΗ



Ελευθεριά, για σένα ζω, για σε μόνον παλεύω,
Και αν εις τον κόσμο δε σε βρω αλλού θα σε γυρεύω.
Είναι ίσως η πρώτη φορά που η πληθωρική προσωπικότητα και προ παντός το μεγαλείο της θυσίας του Λορέντζου Μαβίλη, βρίσκουν φτωχό το Ελληνικό λεξιλόγιο για την κρυστάλλινη παρουσία του, μέσα από ένα μόνο κείμενο.
Η Ιονική Πολιτεία, προσθέτει για μια ακόμη φορά, στον τιμητικό της κατάλογο των ηρώων ένα παιδί της, το οποίο με τον χαρακτήρα του, το πνευματικό του έργο και κυρίως με το μεγαλείο της θυσίας του, την καθιστούν κορυφαία μέτοχο στους ευγενείς αγώνες της πατρίδας μας για τα ανθρώπινα ιδεώδη.

ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΝΤΙΑΝΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΑΤΟΥ



Η Ντιάνα Αντωνακάτου δεν κρατάει μόνο πινέλο και παλέτα. Κρατά και πένα, άλλοτε γλυκά και ήρεμα, άλλοτε ανατρεπτικά. Δεν κάθεται μόνο απέναντι στο τελάρο και ζωγραφίζει. Κάθεται έχοντας μπροστά της και παλιά, κιτρινιασμένα χαρτιά και αναδιφεί και μελετά. Δεν «ακούει», δεν καθοδηγείται μόνο από το καλλιτεχνικό της αισθητήριο. Καθοδηγείται και από μνήμες και παραδόσεις και οδοιπορεί σε κάμπους και βουνά, και σε μονοπάτια χορταριασμένα.
Κοντολογίς, η Ντ. Α. δεν είναι μόνο ζωγράφος. Είναι και λογοτέχνιδα, είναι και ερευνήτρια της ιστορίας και της λαογραφίας. Δημοσιογράφησε στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. 

ΑΡΧΑΙΟΠΙΝΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΟ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ



ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ: ΓΝΗΣΙΑ ΛΑΪΚΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ



Το 2014 συμπληρώθηκαν 110 χρόνια από τη γέννηση του Κεφαλονίτη (Νιοχωρίτη) συγγραφέα Γιώργου Δενδρινού, ποιητή, διηγηματογράφου και νουβελίστα, που γεννήθηκε στο Καλόν Ορος, στο Νιοχώρι Ερύσσου Κεφαλονιάς το 1904 και πέθανε ξεχασμένος σε μια παράγκα έξω από το σανατόριο «Σωτηρία» στις 26 του Αυγούστου Ι938.
Μόλις ο Γιώργος Δενδρινός τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο του Νιοχωριού ξενιτεύτηκε στην Αθήνα για να βιοποριστεί, δουλεύοντας ως υπάλληλος ενός συγγενή του, από τον οποίο είχε τις χειρότερες αναμνήσεις. Παρακολούθησε για λίγο τη νυχτερινή σχολή του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» για άπορα παιδιά. Βιοπάλεψε ως πωλητής υφασμάτων σε Δυτική Αττική, Μάνδρα, Ασπρόπυργο, κ.α. Παράλληλα διάβαζε πολύ. Ηταν αυτομόρφωτος, όπως και ο Παναΐτ Ιστράτι.

ΤΟ ΦΤΕΡΟ ΤΟΥ ΚΑΡΧΑΡΙΑ



(Ευχαριστούμε την οικογένεια Μάτα για την παραχώρηση της 
φωτογραφίας του καραβιού που ταξίδευε ο Νίκος Καββαδίας το 1950,53,54)

Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΑΝΟΣ ΚΑΡΑΒΙΑΣ, ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ


Ο Πάνος Καραβίας (1907-1985) γεννήθηκε στην Αθήνα, γόνος πλούσιας οικογένειας με καταγωγή από την Ιθάκη. Πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία ήδη το 1921 με τη δημοσίευση του ποιήματος Holland Park στο περιοδικό Μούσα. Ακολούθησαν κι άλλες δημοσιεύσεις ποιημάτων και μεταφράσεων στο ίδιο περιοδικό. Την ίδια περίοδο και ενώ δεν είχε ακόμη τελειώσει το γυμνάσιο (1923) έγινε μέλος της δημοτικιστικής ομάδας Φοιτητική Συντροφιά και κατά τη διάρκεια εκδήλωσής της στο Ελληνικό Ωδείο έδωσε διάλεξη για το έργο του Κώστα Ουράνη, θέμα με το οποίο είχε ασχοληθεί και σε δημοσιεύματά του στην εφημερίδα Αθηναϊκή δυο χρόνια νωρίτερα. 

ΜΠΑΜΠΗ ΑΝΝΙΝΟΥ: «Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΕΝ ΟΥΡΑΝΟΙΣ»



Κυρ Μωυσή! .... Ε, κυρ Μωυσή! .... Πού είναι; .... Η φωνή του γηραιού Σαβαώθ αντήχησε βροντώδης εις τον Παράδεισον, του οποίου η ηλιοφεγγής και διαυγεστάτη ατμόσφαιρα εσείσθη εκ του ήχου. Ο ταξιάρχης Γαβριήλ παρέστη μετά φόβου και σεβασμού ενώπιον του Υψίστου.
- Αγιώτατε, είπεν ο αρχάγγελος, ο Μωυσής προ ολίγου ήτο εκεί κάτω μαζί με τον Ηλίαν και με τον Νώε...
- Να έλθη εδώ αμέσως.
Ο Γαβριήλ εξεκίνησε και σχεδόν εν ακαρεί έφθασεν εις την άλλην άκραν του αχανούς Παραδείσου, χάρις εις τα τεράστια εκείνα βήματα, τα οποία απέδωκεν εις αυτόν η φαντασία του ποιητού μας Παναγιώτου Σούτσου, περιγράφοντος αυτόν εις τον Μεσσίαν ως διανύοντα δι' ενός μόνο βήματος την απόστασιν την υπάρχουσαν μεταξύ του Ηλίου και του Αραράτ!

Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΓΡΑΜΜΟΦΩΝΟΥ ΚΑΙ ΛΑΤΕΡΝΑΣ ΣΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ - ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΘΑΚΗΣ



Στο Ναυτικό – Λαογραφικό Μουσείο Ιθάκης ΝΠΔΔ που ιδρύθηκε στις αρχές του 1998 στεγάζονται μεταξύ των άλλων γραμμόφωνα από το 1890 έως τις μέρες μας (κάποιος μπορεί να διακρίνει την εξέλιξη του γραμμοφώνου) δωρεά του Ιθακήσιου Νάρκισσου Ραυτόπουλου. Όταν διάβασε ο κ. Ραυτόπουλος στην τοπική εφημερίδα «Τα Νέα της Ιθάκης» το άρθρο με τον τίτλο «Τα γραμμόφωνα επιστρέφουν στην Ιθάκη» και που συγκεκριμένα αναφερόταν σε μια έκθεση γραμμοφώνων που διοργανώθηκε στην Δημοτική Πινακοθήκη σκέφτηκε ότι ήταν μια ευκαιρία να αξιοποιηθεί η επιθυμία του να ευεργετήσει με κάπιο τρόπο το νησί του.

ΤΟ ΙΟΝΙΟ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΜΑΤΙΑ